Postul Craciunului – ce mancam?

Postul Craciunului- ce mancam?

Postul Nasterii Mantuitorului sau Postul Craciunului este cel mai lung post, tinut de credinciosi timp de 40 de zile ( 15.11-25.12 ). Acesta se caracterizeaza prin urmatoarele cuvinete – cumpatare, rugaciune, bunastare, iubire.  Timp de 40 de zile se elimina consumul de carne, branza, oua . Fata de Postul Pastelui, acesta este mult mai usor deoarece avem dezlegare la peste in weekend dar si la ulei si vin. In aceasta perioada trebuie sa facem un act de incercare in care sa fim mai buni, mai apropriati de cei de langa noi, sa iubim mai mult, sa iertam, sa mergem mai des la biserica. Sa nu jignim, sa nu injuram in trafic, sa nu criticam si sa privim si din alta perspectiva. Dintr-un unghi mai bun.

Postul Craciunului- ce mancam?

Acum ca am facut o introducere la semnificatia postul, sa revenim la zilele noastre. Astazi. Afara soarele inca se mai arata, la pranz putem sta la povesti pe o terasa, iar traficul este infernal. Plecam de dimineata in fuga de acasa si probabil seara sfarsim pe fuga, evident, in supermarket cumparand preparate dedicate postului – snitele de soia, granule de soia, pate vegetal, tofu, niste conserve de legume,orez, multi cartofi, muuulta paine si la final aruncam in cos o varza si probabil 2 rosii. Ne indopam cu castroane de cartofi prajiti, foietaje, pasta de fasole batuta, salata orientala cu mult ulei si multe alte nebunii. Daca ar vedea stramosii nostrii noul nostru meniu de post si-ar face cruce. Pe bune !

Ce stiam eu despre post ?

Perioadele de post inseamna in primul rand cumpatare dpv alimentar, rugaciune si iertare.

Ce inseamna azi postul ?

O obligatie morala, acelasi comportament, aceasi graba, si prea multa mancare. Spre surprinderea mea, unele persoane in post mananca mai mult si mult mai prost decat in perioadele cu mancare din belsug.

Industria alimentara ne pune bete-n roata si in aceasta perioada. Este cerere ? Iata si oferta !!! Raioanele pline cu alimente de post. O mai mare nebunie. In orice magazin , zona de legume si fructe este cea mai putin cosmetizata sa spunem. Sa ma calmez….este evident ca aceasta zona nu are nevoie de etichete, lista ingrediente, oferte ca sa fie vandute cat mai bine.

Ca sa trecem in revista ce mancam de post, am sa va las mai jos repere utile. Trebuie sa gatim asa ca sa nu va aud ca nu aveti timp. Il cautam!

  1. Lista de cumparaturi este cu tine in piata, aprozar si pe urma in supermarket.
  2. Gateste simplu si manancam simplu.
  3. Este o perioada utila sa consumi mai multa apa.
  4. Daca tii post inseamna ca eviti complet zaharul, nu ? Inlocuieste-l cu fructe ( 2 portii pe zi ). Daca ai pofte gaseste-ti o activitate care sa te tina ocupat/a. Un hobby, o carte, un antrenament.
  5. Gateste cu putin ulei.
  6. Cumpara legume multe si cat mai diversificate. Praz, telina, gulie, radacina de patrunjel, sfecla, cartofi dulci, cartofi albi, varza alba, varza rosie, ardei, castraveti, ceapa, frunze de toate felurile, fasole pastai, naut, linte, bulgur, hrisca, malai, gris integral, quinoa, paste integrale et.
  7. Prepara cat mai multe supe in care sa folosesti bulion.
  8. Joaca-te cu retetele – chiftelute de legume, drob de legume, budinca de legume la cuptor, paste cu legume, ciuperci umplute cu legume la cuptor, piure de legume ( piure de mazare este waw ) etc
  9. Mananca dimineata putin dar diversificat. O zi fructe/ o zi o felie de paine cu gem de casa fara zahar/ o zi o felie de paine prajita cu ulei de masline, usturoi si 2 ardei copti/ o zi terci de ovaz cu miere, scortisoara si nuca.
  10. O idee foarte buna cand ai pofta de dulce – amesteca 2 linguri de seminte de susan negru cu 2 linguri de seminte de canepa si fulgi de cocos, miere. Sau mar/para la cuptor cu scortisoara, lime, nuca rasa. Yummmi.
  11. Evita consumul preparatelor pe baza de soia- snitele, pate, lapte de soia, burgeri de soia,crenvursti etc.

Cea mai importanta idee si lasata la urma este sa mananci putin, cumpatat. Daca in anii trecuti postul a lasat kg in plus, a crescut profilul lipidic, v-ati simtit balonati si cel mai important ati simtit ca aceasta perioada este una solicitanta pentru voi- inseamna ca nu l-ati tinut sanatos si curat.

Pe final, cum vad eu o zi de post. O zi la birou in timpul saptamanii si o zi libera.

Ziua la birou

Trezire. Beau repede o cana de apa, mananc 2 fructe , imi pregatesc cafeaua ( fara zahar, fara lapte ) si am iesit din casa.

La birou pana la pranz. Imi consum cafeaua si consumul apa. Multa apa.

Pranz. Avand in vedere ca nu am bucatarie la birou, imi prepar un terci de ovaz, neindulcit. Apa, fulgi de ovaz si poate putina nucsoara.

Gustarea de dupa-masa. Un ceai cu 1 lingurita de miere

Cina acasa. Un bol mare de verdeturi, ulei de masline, lime, patrunjel, ridichi, ceapa verde, cateva bucati de masline verzi si o portie la cuptor de cartofi dulci, morcovi, fasii de pastarnac si ardei galben cu sare, piper, turmeric.

Apa. Odihna.

Ziua acasa.

Trezire. Beau o cana de apa, strang prin casa treburi de-ale noastre ( noi femeile stim despre aceasta activitate ). Imi prepar o salata de rucola/spanac, rosii, castraveti si prajesc 2 felii de paine integrala cu humus- 2 linguri.

Gustare ? NU.

Pranz. O ciorba cu multe, multe legume 300 ml.

Gustare. NU

Cina. Salata tabouleh ( patrunjel, lime, ulei de masline, rosii, bulgur ) cu o garnitura de brocoli/ varza de bruxelle sau spanac inabusit in ulei de masline, usturoi, bulion.

Noapte buna.

Sper ca au fost utile aceste randuri pentru voi. Si nu uitati – bunatate si iubire.

Va iubesc,
Lioara – Consultant in Nutritie

Lioara
Lioara
Energie, perseverenta, munca si multa incredere in sine! Lioara - Consultant in Nutritie & Lifestyle - Nutritionist Oradea

Comments are closed.

Privacy Policy Settings